Hem » Aktuellt » S:t Eriksdagen ur Rohils perspektiv

S:t Eriksdagen ur Rohils perspektiv

Vad får du om har en katolsk skola plus 18 maj? Just det, du får ännu en härlig och gemensam S:t Eriks dag.

Den 18 maj firar vi här på skolan vårt skyddshelgon St Erik. Han var en kung på 1100-talet och dog i Kristi namn. Till minne av honom har vi på skolan en helt ledig dag full av aktiviteter. Denna gång var det lärarnas tur att skapa stationer som eleverna skulle pröva. Varje station ger 1-10 poäng och medan eleverna gör alla stationer finns det en tipsrunda som man ska göra.

Lagens namn är olika varje år, ibland kan det vara frukter ibland fotbollslag, länder m.m. Detta år var det basketlag och det lag jag var i (nummer 14) hette Utah Jazz.

Dagen började med en gemensam mässa för hela skolan. Sedan rusade alla tillbaka till klassrummen för att få reda på vilken nia till gruppledare de fick. När alla fått reda på sina lag rusade de ut och började leta, som jag själv gjorde. Efter ett tag av springande, ropande och letande förenades vår grupp och vi gick mot vår första station.

St Eriksdagen Lådbil2
Framåt!!!

Vi började i högstadiets korridor, vi knackade på en station men den var upptagen, vi knackade på en annan dörr som också var upptagen… Snart insåg vi att alla stationer var upptagna, därför valde vi att vänta vid en station.

Men efter ett tag blev vi insläppta. När vi var klara med stationen var vi tvungna att vänta igen och efter den stationen fick vi vänta igen. Det var mycket väntande, men det gav oss i gruppen tid att prata och lära känna varandra.

St Eriksdagen fika
Saft och bullar smakade bra och det var skönt med en liten paus!

När vi hade gjort några stationer blev vi fikasugna, därför bestämde vi att det var dags för fika. Vi fick en bulle och saft (mm…)

Efter fikat fick vi skynda på, eftersom lapparna med poäng och svaren till tipsrundan skulle lämnas in kl. 12.00. Den gruppen jag tillhörde till trodde vi att det var lunch kl. 12.00. Men lunchen var kl. 11.00. När vi kom på det ungefär kl. 11.30 rusade vi till lunchen.

St Eriksdagen lunch
Klassikern – varmkorv med bröd. Mums!!

Sedan efter lunchen hade vi fortfarande några stationer och frågor kvar. Därför sprang vi till våra sista stationer som låg vid fritids. Men det var inte bara vårt lag som inte hade gjort stationerna vid fritids. Och så klart betydde det att vi var tvungna att vänta igen. Men efter ett tag blev vi klara med alla stationer. Vi hade bara två frågor kvar som vi inte kunde hitta, därför gissade vi på dem istället.

Alla väntar på resultatet.

Efter inlämningen av våra svar och poäng väntade vi på resultatet.

En kvart senare samlades alla runtom sittplatserna ute, vid pingisborden. Som vanligt ställde sig rektorn och några andra lärare på läktaren. De tog fram en megafon (som vanligt) och fröken Annika berättade kort lite om S:t Erik.

Därpå var det dags för tillkännagivandet av vilka två lag som fått högst poäng och som skulle mötas i basketstraffar. Efter rektorn ropat upp de två lagen möttes de i straffkast.

Det gick inte så bra för det ena laget men de lyckades få 3 kast. Det andra laget lyckades få ett, låt oss säga, mycket bättre resultat. Men de båda lagen var duktiga och kämpade in i det sista.

St Eriksdagen Flash mob
Klass 9 överraskade alla med en dans.

När en vinnare hade utsetts trodde vi att allt var över, men nej. Niorna framförde en koreografi som de övat på. De hade hög musik på och när de var klara bjöd de in alla att dansa med dem. Det blev en stor glädje och även lärarna dansade.

Dagens avrundade vi med glass, som alltid.

Eleverna hade riktigt kul och vart man än vände sin blick såg man leenden på folks ansikten. Det var en rolig och lyckad dag.

Fröken Kristina gjorde tummen upp för dagen!

Så här kan det se ut en S:t Eriks dag i vår skola den 18 maj.

Rohil Lahdo, klass 7
För Skoltidningen