Likabehandlingsplanen är en del av skolans kvalitetsarbete och dess mål är: Alla ska känna sig trygga, trivas på skolan och må bra. Vi främjar allas lika värde och allas rätt att bli behandlade som individer på lika villkor. Därför förebygger och motverkar vi varje form av diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. När det inträffar ingriper vi omedelbart.Vår likabehandlingsplan utgår från FN:s konvention om barns rättigheter, arbetsmiljölagen, läroplaner samt Lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever (SFS 2008:567).
Vår likabehandlingsplan genomsyras av vår värdegrund ÄRVA (Ärlighet, Respekt, Vänlighet och Ansvar) och den kristna värderingen att vi ska vara mot andra så som vi själva vill bli behandlade.
Definition av kränkande behandling
Kränkningar är ett uttryck för makt och förtryck. Gemensamt för all kränkande behandling är att någon eller några kränker principen om alla människors lika värde. Kränkningar kan riktas mot en eller flera personer. En kränkning kan äga rum vid enstaka tillfällen eller vara återkommande.Det är barnet eller eleven som avgör om handlingen är kränkande. Den som uppger sig ha blivit kränkt måste alltid tas på allvar.
Kränkningar kan vara:
- fysiska (t.ex. att utsätta någon för slag eller knuffar)
- verbala (t.ex. att hota någon eller kalla någon hora eller bög)
- psykosociala (t.ex. att utsätta någon för utfrysning eller ryktesspridning)
- text- och bildburna t.ex. klotter, brev och lappar, internet, sms, mms)
Förhållningssätt och förebyggande arbete
Kunniga och engagerade vuxna är den mest avgörande framgångsfaktorn i arbetet med att främja lika rättigheter och förebygga kränkningar.
Åtgärder vid diskriminering, trakasserier och kränkande behandling:
- Vi ingriper omedelbart mot kränkningar och mobbning.
- Misstänkta ärenden anmäls till teamet (man kan prata med en medlem i likabehandlingsteamet, kuratorn, klassföreståndare eller meddela via teamets postlåda på expedition).
- Två personer i teamet utses för utredningssamtal.
- Fakta samlas in från den/de som upptäckt diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling.
- Samtal genomförs individuellt med den utsatte och med alla inblandade i ärendet.
- En åtgärdsplan görs upp.
- Redogörelse sammanställs för berörda parter hur vi går vidare och information ges till klasslärare/mentor.
- Berörda föräldrar informeras.
- Uppföljning sker efter 1-2 veckor och därefter regelbundet under en längre tid.
- Allt utvärderas, dokumenteras och förvaras som elevvårdshandlingar.
Likabehandlingsteamet läsåret 2021/22 består av:
Josefine Johnsson
Corinna Stensland
Helena Gomez
Martina Cvilak Acevedo
Attila Fülöp
Maria Dirnhofer
Dante Acevedo Vargas