Home » Skapande Skola

Skapande Skola

Här presenterar vi aktiviteter på högstadiet, som ingår i projektet Skapande skola – Kulturrådet. Visserligen har vi jobbat med det projektet sedan några år tillbaka men nu har vi ambitionen att öka vår aktivitet och erbjuda alla som är intresserade att få lite insyn i vårt arbete och visa, bl.a. hur pass kulturinriktad vår skola är.

Skapande skola VT 2017

Vecka 11 och 12 är väldigt annorlunda och förhoppningsvis givande för våra yngre elever. Då är Younossa Dabo från Uppsala i skolan för att träna våra yngre elever i afrikansk dans och djembe-trummor. Han jobbar med barnen från förskoleklass t.o.m. klass 4, på det ordinarie schemat. Dansen sker i idrottshallen och trummandet på Klubben.

Det hela är en del av vår Skapande Skola-satsning,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skapande skola HT 2016

Onsdagen den 23/11 var det äntligen dags. Välkända Cirkus Cirkör besökte vår skola! Men inte för att ge en föreställning, utan för att låta våra äldre elever själva prova på cirkuskonsten!

Under dagen hade klass 6, 7, 8 och 9 workshops med tre professionella cirkuspedagoger. Eleverna fick testa sina gränser, prova utifrån sina förmågor, utmanas och göra många saker de aldrig prövat förut. Akrobatik, jonglering, trapets m.m. stod på programmet.

Eleverna fick uppleva en annorlunda skoldag!

Möjligheterna att testa nya saker verkade oändliga. Eleverna hade skoj, det märktes på alla glada miner!

Möjligheterna att testa nya saker verkade oändliga. Eleverna hade skoj, det märktes på alla glada miner!

Cirkuspedagogerna avrundar med samtal i ring.

Cirkuspedagogerna avrundar med samtal i ring.

Claes visade hur man skulle hålla bollarna i luften.

Claes visade hur man skulle hålla bollarna i luften.

Mot slutet testade klasserna att göra en pyramid i tre lager.

Mot slutet testade klasserna att göra en pyramid i tre lager.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skapande Skola från ett elevperspktiv

Sist har hela högstadiet och klass 6 varit med om något som heter Skapande skola. Den gången fick vi välja mellan afrikanska trummor och cirkus, det blev en röstning i alla klasser och tillslut fick vi ha cirkus. 

På onsdag 23 november kom tre cirkuspedagoger hit till vår skola. Hela onsdagen fick de vara här och undervisa elever i sexan, sjuan, åttan och några från nian i cirkus. Vi fick bland annat testa på trapets, jonglering och att gå på lina. Innan alla satte igång och testade sina förmågor, körde vi två fokuseringslekar som skulle göra oss lugnare och mer fokuserade på själva arbetet. Sedan visade pedagogerna hur man gör olika saker till exempel hur man jonglerar eller går på lina alla blev då fascinerande och ville på en gång sätta igång. Då delades vi i två grupper, den första gruppen började med jongleringen och alla såna tricks medan andra gruppen fick testa på trapets och att gå på lina.

Jag själv började med att gå på lina, det såg så lätt och tråkigt ut. När man väl stod på linan och hårt håll i cirkuspedagogen, insåg man att det verkligen inte är så lätt som det ser ut, för varje gång man gick om sträckan blev man bättre och bättre och ville bara gå om den.

Sedan kom jag till trapetsen, det såg väldigt lätt ut, bara upp på stången och släppa taget med händerna men nej tyvärr. När jag äntligen (efter en lång stund av slit) kom upp på stången såg jag ner mot marken så blev jag så rädd att inte ens vågade ställa mig upp och dessvärre släppa taget. Men ja, tillslut så vågade jag släppa taget och jag blev så rädd att jag efter tre sekunder gick ner.

Sedan kom jag till jongleringen den var också svårare än den såg ut. Men ändå så gick det, jag lärde mig fler tricks än att vanligt jonglera, och det var verkligen kul att kasta upp och fånga olika saker.

Jag tyckte verkligen om den dagen, det var riktigt kul. Hoppas att jag någon mer gång får göra om det. (:

av Joanna Gnilka, klass 7

 

Framtidskören – en magisk konsert!

Under flera månader har klass 5 deltagit i projektet ” Framtidskören” som innefattar skrivande, sångträning, repetitioner, möten med andra skolors elever och – mycket hårt arbete. Målet för allt detta var själva konserten.Tisdag 15/11 var det dags! Många  föräldrar, syskon, vänner och kollegor  bänkade sig i vackra Eric Erisson-hallen på Skeppsholmen. När konserten skulle börja, syntes dock inte en enda elev till…var fanns de? Ungdomar från tre olika skolor skulle ju delta.

Då hördes ett vackert och kraftfullt ljud bakifrån ingångsdörrarna; alla elever tågade in i fina Framtidskören-tröjor, sjungande den suggestiva, sydafrikanska sången Shozoloza. Det blev väldigt levande, eftersom de också gjorde rörelser till sången, som handlar om gruvarbetare som tillsammans är på väg till arbetet.

Resten av konserten fortsatte i samma anda, vackra och kraftfulla sånger från olika delar av världen framfördes av kören. Några dikter lästes också upp, varav en del skriva av våra elever. Temat var vänskap och barn i världen.

Som publik kunde man bara njuta! Man förstod att detta var resultatet av hård träning och stora insatser från både barn och deras lärare. En speciell eloge till vår fröken Anja som hållit i allt detta på vår skola!

Kvällen avslutades med den väldigt finstämda och hoppfulla sången ” Vi är blommor” av Georg Riedel. Intet ögat var torrt!

Projektet Framtidskören söker nu nya sponsorer för att kunna fortsatta sitt viktiga arbete, så om någon har sådana kontakter, hör av er!

För vår skolas del var det delvis finansierat av Skapande Skola-pengar, som vi härmed tackar för!

/Annika Rosenius
kulturombud
 
Fabronia och Mikal övar gester.

Fabronia och Mikal övar gester.

Nu gäller det!!

Nu gäller det!!

 

img_1999

Noel läser Emilias dikt.

img_1998

Owen läser sin egen dikt.

img_1992

Judit – en av våra sångfåglar!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En vän

En vän är som en filt
som ödmjukt sveper sig över dig.
Dåliga dagar,
när allting går fel,
är du som en liten eld,
som värmer mitt hjärta
och sorgliga dagar
när ilskan är som eld,
är du vattnet,
som får elden att försvinna.
Du finns nära mig,
när jag behöver dig som mest.

Det är därför jag tycker att DU är bäst!

Emilia Gambäck (läst av Noel Beraki)

Min vän

Du går alltid vid min sida,
även de allra mörkaste dagarna,
för du är min bästa,
du är min källa,
där jag återhämtar mig då något dåligt hänt.
Lämna mig aldrig,
utan dig, vad är livet då?
Utan dig är världen grå,
utan dig så är jag bara
ett ensamt litet lamm.
Lämna mig aldrig,
du är min vän,

Min bästa vän.

Owen Ehirhieme

Skapande skola VT 2016

I slutet av januari hade klass 7 besök av tre filmpedagoger från Mobila Filmverkstan som arbetade med dem under dagen. Resultatet blev tre kortfilmer med temat ”Hopp”. Alla lärare som hade undervisning den dagen assisterade och fanns till hands för filmpedagogerna.

Här filmpedagog Lara tillsammans med en av grupperna. Grupperna hade gjort varsin storyboard i förväg och planerade här var de ska filma.

Här filmpedagog Lara tillsammans med en av grupperna. Grupperna hade gjort varsin storyboard i förväg och planerade här var de ska filma.

Även klass 8 och 9 kommer att genomföra varsin dag tillsammans med filmpedagogerna.

 

 

 

 

 

 

bok

  BOKBLOGGEN

 

Vikten av läsning

Barn och läsning är oerhört viktigt. De senaste tio åren har läsförmågan hos svenska barn och ungdomar försämrats markant. 25 % av pojkar i klass 9 klarar inte läsförståelsen av en enklare faktatext, 32 % klarar inte av att följa textremsan på TV. Vi måste alla hjälpas åt så att våra barn får ett bra språk och klarar sig ute i världen. Vi måste locka fler barn att upptäcka läsningens och böckernas magiska värld.

Dagens barn ofta får ”färdiga” bilder presenterade för sig genom filmer och dataspel. Det är viktigt att barn får skapa sina egna inre bilder, och det gör de när de lyssnar till eller läser en bok. Det är då deras fantasi och kreativitet kan blomma ut. Egenskaper som de sedan bär med sig in i vuxenåldern.

Två citat om vikten av läsning:

 ”På många sätt är fantasin mycket bättre för där bestämmer man allting själv. I fantasin kan jag välja att vara modig och stark och supersmart, fast jag är en fegis, ganska svag och normalknäpp. Jag kan välja att vara i äventyret eller att slappa på en strand. Fast mest gillar jag äventyret.”

”Det spelar ingen roll vad böckerna handlar om, bara min fantasi får plats att springa omkring i berättelsen. Jag vill bli överraskad och tänka nya tankar, sådana jag inte skulle ha kommit på om jag inte läst just den historien. Författaren skriver bara halva boken. Den andra halvan får du ta hand om. Det är du som bestämmer hur allt ser ut. Precis så funkar en bra bok. Och jag läser och läser, böcker för vuxna och barn, enkla faktaböcker och tjocka fantasyromaner, små samlingar med korta historier och långa berättelser om varulvar och zombies. Allt finns i böckerna och alla böckerna jag läst finns i mig. Jag är rik!”

att läsa

 

Arkiv