Hem » Aktuellt » Högstadiets paddling

Högstadiets paddling

Fredagen den 9 september genomförde högstadieklasserna sin första friluftsdag för terminen – paddlingen i Djurgårdskanalen. En tradition som pågått 27 år. Skoltidningens redaktion ger personliga återblickar på dagen.

Vår mentor, magister Rickard, efter sin första paddling med oss.

Vi paddlade på Mälaren vid Djurgårdsbron den nionde september, alla var taggade fast de flesta var väldigt rädda för att det inte skulle gå bra för att de paddlade för första gången.

Jag tycker att det var underbart att paddla och jag trodde att jag väl skulle bli uttråkad av att paddla i en och en halv timme fast det blev jag inte alls och jag bara ville fortsätta paddla efter att tiden har gått för oss. Det var roligt att paddla med hela klassen ute på vattnet för att man kunde göra tävlingar och det blev ännu roligare när man krockade med varandra (: Men det allra bästa var när jag och Polina (jag paddlade alltså med henne) åkte ut på vattnet och ingen av oss visste hur man styr en kanot och det första vi gjorde  var att vi fastnade i stenarna som fanns runt vattnet. Tillslut efter en lång stund av att försöka ta sig ut började vi förstå hur man styr och fort så förstod vi och kom ikapp alla andra. Det andra roliga som hade hänt var när jag råkade tappa min paddel och så började alla skratta och när Kacper försökte ta upp den så tappade han sin egen.

Efter paddlingen smakade matsäcken ljuvligt gott!!

Sedan när vi har gått ut från kanoterna och var på fast mark igen åt alla sin matsäck och så var paddlingen slut.

Jag tyckte om den dagen jättemycket och jag längtar redan till nästa paddlingsdag  som vi kommer ha nästa år. (:

av Joanna Gnilka, klass 7

Fredagen den 9 hade vi paddling vid Djurgårdsbron

Jag och min kompis tog samma tåg direkt mot Karlaplan, där vi hade tänkt att möta upp resten av klassen. Tydligen kom vi dit innan alla andra kom dit, utan vår vetskap då, så vi irrade runt i ca 10 min innan vi till slut såg hur resten av klassen kom upp ur tunnelbaneuppgången.

Vi gick från Karlaplan, till Djurgårdsbron, där vi skulle paddla ifrån. Jag hade inte nödvändigtvis den bästa fredagsmorgonen, så medan de flesta pratade glatt, gick jag några steg framför och grubblande med mina egna tankar.

Magister Ernö och fröken Kristina mötte upp vid Djurgårdsbron.

Efter ett litet tag kom vi då fram till Djurgårds bron, där såg vi hur magister Ernö och fröken Kristina väntade tålmodigt på oss.

Instruktören, Karl, berättade för oss lite grundläggande kunskaper som kunde vara viktigt att veta, t.ex att man inte ska stå i kanoten. Strax efter skulle vi hämta våra flytväster, då hörde man hur några tjejer i klassen gick runt och krama alla medan de sa “Ifall vi dör”.

Efter ett litet tag av väntade fick jag och min kamrat till slut vår kanot, vi kom enkelt ut på vattnet utan problem. Men min vän var inte riktigt den bästa personen på att paddla, men det funkade bra.

Nu hade vi varit ute på vattnet i ca 40 min och vi började bli uttråkade, så vi och en kanot med några trevliga tjejer, bestämde oss att åka till en strand kant och bara prata. I ca en timme satt vi och pratade, det var väldigt trevligt och roligt att bara inte göra något alls.

Självklart efter detta paddlade vi tillbaka till de andra och lämnade vår kanot, och sedan åt vi vår matsäck. Det var en jätte rolig dag och ganska lugn, jag ser fram emot nästa års paddling.

av  Mauro Lindberg, klass 7

Åttans pojkar väntar på att sjuornas kajaker ska bli ledig.

Fredagen den 9 september var det den första friluftsdagen för oss i högstadiet. Vi skulle paddla. De flesta kunde inte paddla sedan innan så de var lite spända och rädda att de skulle ramla i vattnet. Klassen träffades vid Karlaplan och promenerade ner till Djurgårdsbron, när vi kommit ner fick vi instruktioner av magister Ernö hur allt skulle gå till. De första timmen paddlade vi, sjuorna, efter oss åttorna och sist niorna.

Allt gick bra, i början hade några problem men det löste sig med hjälp av fröken Annika som sedan tidigare vet hur man paddlar. Den första halvtimmen var vädret inte helt på vår sida, men sedan lättades det upp. Vi paddlade i 1 timme och 30 minuter, dock blev det lite långtråkig vid slutet men vi hade endå roligt.

När vi var klara med paddlingen var klockan 11 så det blev en tidig lunch. Efter den medhavda lunchen var dagen slut och jag tror att några tyckte att det var ganska skön att sluta lite tidigare. Det var en lyckad friluftsdag!

av Petra Walther, klass 7

14203279_833897970079970_8629441100400422100_n
Två flickor i åttan redo för paddling
14232621_833898036746630_2772043847983067175_n
Fröken Josefine och fröken Annika var med ute på vattnet.
14237642_833898223413278_6206998142642949670_n
Härligt med paddling!